dinsdag 16 juli 2013

Dag zeven: naar de top!!

Vandaag was het dan zover: de Arlbergpas mocht door mij fietsend beklommen worden. Het zou me naar een hoogte brengen van 1800 m. Vanaf Bludenz begint het klimmen al, met hellingen variërend van 4 tot 11 %. Vanaf Klosterle, waar ik vanmorgen gestart ben, gaat het alleen maar omhoog. Met de laatste klim van 5,5 km (vanaf Stuben) via haarspeldbochten en een lang laatste stuk van ruim twee km omhoog. Het weer was perfect (onbewolkt, 10 graden) op 1 klein dingetje na: de wind, de harde wind! In haarspeldbochten heb je daar wisselend wel profijt en geen profijt van, op het laatste lange stuk omhoog had ik 'm helaas recht op kop.... Maar goed, gewoon blijven draaien met de trappers, lichtste verzet, zitten blijven (=stoempen) en vooral ook genieten: het was toch zo ontzettend mooi!! De. Foto's zer ik er straks weer apart op.
Boven aangekomen heeft een vriendelijke Oostenrijker het bewijs van mijn aankomst gefotografeerd, nadat hij eerst zichzelf had gefotografeerd omdat hij de telefoon verkeerd had.....hij stond er niet zo charmant op!
Boven op de top heb ik heerlijk in de zon genoten van een espressootje alvorens ik mij naar beneden stortte. Nou ja, storten, ik ben geen dappere afdaler. Ben meer van het remmen, met als gevolg gloeiendhete schijfremmen. Ik heb voor de zekerheid toch maar even de fietsenmaker gebeld of ik straks niet in een keer met weigerende remmen zit. Maar nee hoor, no worries! Toch fijn om te weten....
Na het afdalen volgde een wisselende route van af en toe een klimmetje en af en toe een afdalinkje. Ik heb veel langs en over de rivier de Inn gefietst, dat is bepaald geen kleintje! Over....bruggetjes bedoel ik dan hè! Hebben ze hier ook in allerlei soorten en maten: hele degelijke met asfalt, hele degelijke met houten planken, beduidend minder degelijke met houten planken waar ze de spijkers opnieuw aan het inslaan zijn en vandaag zowaar ook een brug waar een verbodsbord voor stond.... Dat is wel een probleem. Want met fiets en bepakking een rivier oversteken van zeker 10 m. breed met behoorlijke stroming, dat gaat 'm niet worden. Wat doe je dan, als eigenwijze fietster? Je kijkt om me heen, je kijkt naar de brug, je bekijkt het bord nog eens, kijkt nog eens om je heen, voelt eens voorzichtig aan de eerste houten planken...mmm,, ziet en voelt best stabiel. Nog eens kijken, ziet niemand me?  En huppakee, naar de overkant met die fiets. Niks aan het handje, veilig aan de andere zijde, op de fiets en weer verder! Tja, je moet wat hè?!
Mijn doel was vandaag was Ried, maar voor ik het goed en wel in de gaten had was ik daar al doorheen. Dan kun je dus net zo goed doorfietsen. En so I did. Ik had wel even het boekje bestudeerd of ik nog dorpjes tegen zou komen met overnachtingsmogelijkeden anders dan zijnde een bankje in de buitenlucht. En zo wist ik dat ik in ieder geval tot Pfunds kon doorfietsen. En daar zit ik nu in Pension Schone (met umlaut) Aussicht, het is geen grap (Rob-Jan dacht van wel), en het is echt wunderschon (ook al met umlaut)!
Bij aankomst gelijk met mijn vaste rituelen gestart: bepakking eraf, fiets in de garage, naar de kamer, fietskleding uit en in het water zetten, mezelf in het water en de zeep zetten, en dan afdrogen etcetera, was uitspoelen en ophangen, 't liefst buiten natuurlijk (zoals nu op mijn balkonnetje), tassen uitpakken, bidons omspoelen, papbeker uitspoelen, telefoons aan de lader, wifi activeren, en dan, echt zo lekker: een heerlijk zakje zoute pinda's en een koude cola!
Daarna ga ommestaand op zoek naar een supermarkt om voor de inwendige mens te zorgen. Vandaag heb ik zo'n beetje heel Pfunds doorkruist maar dat was geen straf. Leuk dorp, gezellige steegjes, lekker zonnetje.
En dan ga ik daarna meestal aan de slag voor mijn blog....hopend dat het zonder problemen gaat. Ook nu is dat weer de vraag. Ik kan bijvoorbeeld de tekst niet meer teruglezen, dus als er veel onzin in staat: ik heb geen zonnesteek maar een eigenwijze iPad mini!!

Ik ga 'm plaatsen (hoop ik althans). Morgenochtend de Reschenpas, het kleine broertje van de Arlberg pas dus dat gaat zeker lukken. Tot het volgende blog!!

Ciclo di Assisi







Geen opmerkingen: