zaterdag 6 april 2013

Enerverend weekje

En weer is een week omgevlogen. Een heel afwisselende week, en niet alleen door afwisselend landschap tijdens de diverse fietstochtjes.

Laat ik beginnen met maandag, 2e paasdag, de 1e dag van april.
Zoals al jaren dé dag van de Rusmanloop. Een hele mooie wedstrijd want in een prachtige omgeving: in en om Oirsbeek. Ik heb een paar keer meegelopen, dit jaar heb ik geholpen met de inschrijving. Leuk om te doen en mooi om te zien en horen hoe enthousiast al die lopers zijn. Bij de inschrijving mocht ik de vlag van KiKa en een eigen poster ophangen en een collectebus neerzetten.
In de collectebus is ook de opbrengst van het KiKa-spaarvarken van Wilma Running Sittard gegaan. De collectebus is opgestuurd. Over een week of twee hoor ik wat het heeft opgebracht. Het wordt uiteindelijk bij het totaal opgeteld.

Dinsdag ben ik, als 'afscheidsfeestje' van mijn groep, naar de Brunssummerheide geweest. Met een aantal ouders, Han en de kinderen natuurlijk! Op de heenweg ging er wat mis met een tegenligger: Dat kostte zowel mijn tegenligger (of -ligster? Geen idee want hij of zij is doorgereden) als mijzelf de linker buitenspiegel. Een harde klap, behoorlijk wat schade en vooral de last van rijden zonder linker buitenspiegel. Geen aanrader.....
De middag was desalniettemin erg leuk.

Mijn plan om woensdag een eind te fietsen ging niet door omdat de auto natuurlijk weggebracht moest worden. Dat kost normaliter niet zoveel tijd, maar wel als je het doet zoals ik gedaan heb:

Keurig om acht uur stond ik, na wat zoeken want de routebeschrijving klopte niet (hè hè, hoe irritant!) bij het schadeherstelbedrijf op de stoep. Het verliep wat vreemd want ondanks dat mij door het leasebedrijf beloofd was, was onze auto niet aangemeld. Maar goed, ik mocht blijven, d.w.z. de auto mocht blijven. Als vervangend vervoer kreeg ik een leuke, witte Suzuki Swift mee. Ik dacht nog: niet echt een vergelijkbare auto, maar ja, voor een paar dagen, maakt niet uit....
Sommigen van jullie begint waarschijnlijk al een lampje te branden. Bij mij gebeurde dat niet, ik vond een aantal dingen raar maar verder???
Anderhalf uur later gaat mijn telefoon: mevrouw Venhuizen, wilt u de BMW komen ophalen en de leenauto terugbrengen??!! Uh.....hoezo? U bent bij het verkeerde schadeherstelbedrijf!
Ai, ai, dit valt onder de categorie 'blunders'. Ofwel 'blond'!
Dus daar ging ik weer, autootje inleveren, auto ophalen, naar het goede bedrijf een kleine kilometer verderop gereden. Daar hadden ze me nog niet gemist.......
Auto laten staan, helaas had dit bedrijf niet direct een leenauto voorhanden. Dus eerst naar huis (gebracht) en 's middag erheen gelopen, leuk looptraininkje van 8 km. met de wind in de rug. Ook wel eens lekker.
Maar daarmee was de woensdag dus grotendeels voorbij en zat fietsen er niet meer in.

Donderdagmorgen: koud (what's new?), veel wind, beetje somber weer maar toch maar weer laag over laag over laag aangetrokken, warme thee in mijn bidon die toch zeker een half uurtje warm blijft, route uitgezocht en op de fiets gestapt. Het gaat steeds sneller ( de voorbereidingen dan hè, het fietstempo ligt steeds rond dezelfde snelheid).
De eerste 40 km. ben ik via o.a. Spaubeek, Neerbeek, Genhout, Waterval (!), nog wat onbekende dorpjes, Geulle, Bunde, Itteren, Borgharen naar Maastricht gefietst.
Mooi hè?
Na een heerlijke latte machiatto de laatste 23 km. richting Schinnen. De kortste weg, vrij lang dezelfde richting en dus vrij lang de wind uit dezelfde hoek. En deze hoek was vandaag: TEGEN!
Ik had helaas niet alleen last van de wind maar ook, tweede blunder(tje) van de week, van de zwaartekracht in combinatie met enige vergeetachtigheid: de klik tussen pedalen en schoenen. Nu mocht het even wel wat minder klikken maar helaas: ik was de klik even vergeten, toen ik héél even de tijd had om te handelen werd ik ingehaald door de natuurwet en kwam de berm aan de rechterkant steeds dichterbij. En daar lag ik, schoenen fijn aan de pedalen, goede kwaliteit hoor..... De automobilist waar ik voor moest stoppen, sprong verschrikt uit zijn auto. Was niet nodig want ik mankeerde niks. Nee, ook geen gebutst ego!!
Het was voorspeld dat dit me een keer zou gebeuren. Kan ik dat ook van mijn lijstje wegstrepen.
Verder een heerlijk tochtje gemaakt.

Vrijdag heb ik mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht om even te laten nakijken voor ik volgende week naar Oldenzaal fiets. Bovendien nu ook bij mijn voorwiel een binnenband laten zetten die zichzelf repareert bij lek rijden. Erg handig want bandenplakken is niet mijn hobby. Ben er ook niet zo goed in. Die laatste twee zaken hebben misschien wat met elkaar te maken ;-)
Maar goed, de fiets is voor nu in orde.Voor de tocht naar Assisi komen er nog nieuwe buitenbanden op en een nieuwe ketting met nieuwe tandwielen achter.
Na het ophalen van mijn fiets ook nog een rondje getoerd (viel iets uit de lucht wat op ijsregen leek!!), o.a. richting Sittard, Limbricht, Nieuwstadt, Susteren en weer terug. Met wat ommetjes toch weer 45 km. op de teller.

En  vandaag, zaterdag, pas laat in de middag op de fiets gestapt. Voordeel van de zomertijd dat je tot een uurtje of acht profijt hebt van het licht. En vandaag was dat zelfs ZONlicht!! Voor het eerst een laag kleding minder! Gewoontegetrouw had ik toch weer alles aan maar na de eerste heuvel windjack en één paar handschoenen kunnen uitdoen. M.b.v. de knooppunten een ronde gemaakt door o.a. Duitsland. Ik wist natuurlijk allang dat Limburg mooi is maar ik kom door dorpjes, steegjes en bospaden....prachtig.




Voor de lezers die een openhaard hebben en die om hout verlegen zitten: bij knooppunt 31 (ergens in Duitsland ri. Nieuwstadt, knooppunt 18):











En dan nu nog even een foto speciaal voor de kinderen uit mijn groep:
Dit zijn de handvatten (ja, rechts heb ik er ook één!) en de fietsbel (blauwe knopje) die ik van jullie heb gekregen!


Dan weer het allerbelangrijkste, de nieuwe tussenstand (nog zonder inhoud collectebus): 2561,- euro!!
Weer veel giften van familie, familie van vrienden, vrienden van familie, echt geweldig!
Gisteravond dankzij de oud-collega's (nee jongens, ik bedoel niet oud.....) van Rob-Jan een geweldig bedrag van 235,- euro kunnen bijschrijven. 
Dus: nu op naar de 3000,- euro!
Volgend weekend zijn we in Oldenzaal waar Mrs. Djizz verzoeknummers mét (karaoke) en vóór anderen zal zingen waarbij de opbrengst voor KiKa is. Een superinitiatief van onze vriendin Debby en haar band! Ik heb er enorm veel zin in. Zowel in die middag als het fietsen ernaar toe.

Voor mij ook heel waardevol en niet uit te drukken in wat dan ook zijn de enthousiaste reacties, de interesse, de acties die anderen bedenken (en uitvoeren!), de oprechte belangstelling: dank jullie wel allemaal! Het geeft mij een enorme hoeveelheid energie, zowel mentaal als fysiek!!

Tot het volgende blog!

Ciclo di Assisi


2 opmerkingen:

Jan ten Voorde zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Komt doordat er op mijn fiets geen buitenspiegels zitten.....